direct naar inhoud van 2.3 Gemeentelijk niveau
Plan: De Ketting locatie noord
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0865.vghPBKettingNoord-VG01

2.3 Gemeentelijk niveau

2.3.1 Structuurvisie

De gemeente beschikt niet over een actuele structuurvisie.

2.3.2 Nota Groen 2009

In 2009 is de Nota Groen vastgesteld. Hieronder staat een uitsnede van de Groenstructuurkaart. Het plangebied is aangeduid.

afbeelding "i_NL.IMRO.0865.vghPBKettingNoord-VG01_0006.jpg"

afbeelding 6: uitsnede Nota Groen (bron: gemeente Vught)

Het beleid in de Nota Groen is gericht op het behoud en de verbetering van het openbare groen en in het bijzonder de structuur van het groen. Op structuurniveau zijn onderscheiden:

  • 1. structuurbepalend groen;
  • 2. beeldbepalend groen;
  • 3. overig groen.


Analyse

In de omgeving van het plangebied zijn twee structuurbepalende elementen van belang, met name:

  • Park Voorburg als cultuurhistorisch element (landgoederenstructuur);
  • de Laagstraat als gebiedsontsluitingsweg met groenbegeleiding.

De binnen het plangebied gelegen zandweg is niet in de Nota Groen opgenomen.

Conclusie

Binnen het plangebied is geen structuurbepalend groen aangeduid. Wel grenst het plangebied aan de Laagstraat en het park Voorburg die beide als structuurbepalende groen zijn aangewezen.

2.3.3 Parkeernota 2005

De Parkeernota is in 2005 vastgesteld. Naast het algemene parkeerbeleid bevat de nota ook de gemeentelijke parkeernormen. Deze zijn van toepassing op voorliggend plan. De doorwerking ervan wordt in paragraaf 4.3.1 toegelicht.

2.3.4 Verkeer- en Vervoerplan 2009-2015

In het gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan 2009-2010 zijn de netwerken/functies opgenomen voor auto’s, fietsers en voetgangers. Onderstaande afbeeldingen geven het VVP voor het plangebied en omgeving weer voor de onderscheiden vervoerswijzen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0865.vghPBKettingNoord-VG01_0007.jpg"

gemotoriseerd verkeer fietsroutes voetgangersroutes

afbeelding 7: Verkeer- en Vervoerplan (bron: gemeente Vught)

Analyse

Voor dit plan zijn van belang voor:

  • gemotoriseerd verkeer: de Laagstraat als locale hoofdverbinding. Het plangebied ligt direct aan deze verbinding en is daardoor goed ontsloten;
  • fietsverkeer: de Laagstraat als hoofdroute en de Kettingweg als nevenroute. In dit plan moet in het bijzonder de nevenroute via de Kettingweg gerespecteerd worden;
  • voetgangers: alleen het pad/trottoir langs de Laagstraat.

Conclusie

In het kader van het Verkeer- en Vervoerplan zijn voor dit plan in het bijzonder van belang:

  • de Laagstraat voor het gemotoriseerde verkeer;
  • de Kettingweg voor het fietsverkeer.

2.3.5 Welstandsnota

In de gemeentelijke welstandsnota valt het bedrijventerrein De Ketting onder het welstandsniveau 'algemeen'. Dit betekent dat alleen de algemene welstandscriteria gelden die voor de hele gemeente van toepassing zijn. Deze betreffen:

  • 1. het uiterlijk van het gebouw. Er moet sprake zijn van harmonie met de functie / het gebruik, en een goede en doelmatige constructie;
  • 2. de inpassing van het gebouw in zijn omgeving. Er moet sprake zijn van harmonie van uiterlijk en afmetingen met de directe omgeving, passend in de bestaande of toekomstige stedenbouwkundige structuur.

Conclusie

Van toepassing zijn de basiscriteria van welstand.